Mäsožravá diéta, vegánstvo, alebo?

Trocha atypická téma odo mňa, ale je dôvod, prečo sa dotýkam tejto témy. Totiž ľudské zdravie je nielen previazané so zdravím nášho okolia a zdravím biosféry planéty, ale aj s tým, čo človek konzumuje. A dodávam, že bude to výbušná téma, lebo nabúra svetonázor mnohým ľuďom a niektorých to rozžeraví do biela.



Mäsožravá diéta

Prakticky všetko, čo je živočíšneho pôvodu je pre človeka jedlé. Isté rozdiely tu sú kvôli etnickému pôvodu/antropologickým odlišnostiam, ale vo všeobecnosti to platí. Lenže mäsožravá diéta, resp. potrava živočíšneho pôvodu je problematická, lebo z jednej strany môže byť zdrojom parazitov a z druhej strany – ak sa živočíšna strava získava nesprávnym spôsobom, tak je to enormná záťaž pre životné prostredie (hoci človek sa na mäsožravej diéte, t.j. konzumáciou mäsa+spojivových tkanív+tuku+vnútorností skôr nasýti). Ale iný zdravotný problém to nepredstavuje – dôkazom sú Eskimáci, ktorí po stáročia žili a ešte stále žijú na sušených rybách, mäse a tuleňom tuku bez toho, aby trpeli avitaminózami a takzvanými civilizačnými chorobami (hoci DDT a spol. im robí problémy).



Vegánska strava

Teoreticky vzaté, vegánska strava až tak nezaťažuje životné prostredie (až na mandľové a ktovie aké „mlieko“), a ničomu neberie život (hlavný argument vegánov). Avšak málokto to dokáže robiť dobre, a preto to musí ukončiť – buď kvôli zdravotným komplikáciám (hoci zo začiatku sa zdravie zlepší), alebo v tom pokračuje ako náboženský fanatik na úkor svojho zdravia. Dôvod je prostý – keďže rastliny nemôžu utiecť, produkujú de facto jedy na svoju ochranu (okrem mechanickej obrany ako tŕne a chlpy) – takže čo nie je vymyslené na to, aby bolo zjedené, to rastliny napumpujú jedmi. Najznámejšie sú: kofeín, nikotín, teobromín a amygdalín, avšak zoznam je o niečo širší, lebo sem môžeme priradiť fytosetrogény, lektiny, lepok a ostatné antinutrienty s tým, že niektoré zlúčeniny sú pre naše zdravie prospešné (napr. sulforán má protirakovinové účinky, žiaľ táto látka sa metabolizuje buď počas trávenia alebo v tele na goitrin, čo spôsobuje strumu či iné problémy so štítnou žľazou a metabolizmom), a takto by som mohol pokračovať prakticky do nekonečna. Pointa však leží inde. Ide totiž o dve veci: tieto rastlinné jedy stimulujú naše opravné/ochranné mechanizmy, a rastlinné potraviny často vyžadujú nejakú úpravu – či už tepelné spracovanie, fermentáciu, alebo chemickú úpravu (lúhovanie vo vode, či v zásaditom roztoku), lebo ide o to, že tie jedy treba zneutralizovať alebo znížiť na prijateľnú úroveň pre ľudský organizmus .



Kde je pravda?

Asi niekde uprostred – kvôli dvom veciam: ľudský metabolizmus je tak trochu ako hybridné auto, lebo jednak zvláda tak čisto živočíšnu potravu kvôli glukoneogenéze (výroba glukózy a dihydroxyacetónfosfátu/glyceronfosfátuglykolýza), ako aj rastlinnú potravu kvôli detoxifikačným systémom, založeným na cytochróme P450, a aj kvôli tomu, že náš tráviaci systém je kolonizovaný kadečím, a preto črevná flóra za určitých podmienok dokáže nasyntetizovať pre človeka potrebné látky prakticky z hocijakej vstupnej suroviny. Na potvrdenie toho existujú dva overené prípady:

Papuánci, ktorí ešte stále žijú v džungli, vylučujú viac bielkovín ako prijímajú bez toho, aby mali viditeľné zdravotné problémy (a to aj tak, že občas zjedia nejakého toho nebožtíka). Antropológovia si lámali nad tým hlavu, a po spoločnom pátraní s ostatnými vedcami zistili, že list miestnej rastliny v potrave vytvára spolu s ostatnými zložkami potravy ideálny rastový substrát aj pre baktérie fixujúce dusík (vzduch ktorý prehltneme pri jedení je prevažne dusík).

Istý muž v Indii od svojich 11 rokov neje, len pije na slnku vystavenú pitnú vodu. Je toho času v stredných rokoch, a je v lepšej kondičke ako lekári, ktorí tento prípad zdokumentovali. Môže to fungovať kvôli dvom veciam: prvá je to, že niektoré baktérie k životu potrebujú len elektrochemický gradient (ten gradient poskytuje dosť energie na to, aby syntetizoval všetko potrebné k životu) a štvrtá fáza vody zas poskytuje dosť energie na to, aby baktérie tvoriace črevnú flóru syntetizovali všetko potrebné pre človeka (za predpokladu, že človek si takúto flóru vypestoval).



Čo odporúčam ja?

Nedogmatický prístup a primerané množstvo pohybu. Pohyb je hádam jasná vec, ale nedogmatický prístup je na dlhšie rozprávanie. Totiž mnohým mäsožravá diéta, vegánstvo, frutariánstvo a makrobiotická strava/diéta poskytujú identitu, a preto ich mnohí neopúšťajú ani potom, čo sa prejavia zdravotné problémy – t.j. ide o politiku/ideológiu, čo už naozaj nie je zdravé.



S pozdravom

Oracle 911

PS: Podľa indícií rastlinné oleje nie sú až také zdravé, lebo nenasýtené tuky vo veľkom množstve nielen bránia deleniu ľudských tukových buniek (čo zas vedie k ich nárastu do enormných veľkostí, praskaniu a zápalovým procesom), ale pri ich prepálení (t.j. čiastočnej oxidácii) prispievajú ku kôrnateniu tepien, ergo rozšírenie smaženia na oleji prispieva k epidémii kôrnatenia tepien.

Výzva: prosím začnite čítať hrubé knihy (je to fuk s ktorou začnete), v nadchádzajúcom období znalosti v nich obsiahnuté budeme potrebovať všetci.

Poznámka: Diskusia je nižšie a je otvorená.

7 thoughts on “Mäsožravá diéta, vegánstvo, alebo?

  1. Vďaka za článok, ozaj výbušná téma – hlavne to nejedenie 🙂
    Ono ešte existuje jeden pohľad na stravu – a súvisí s tým, akým/ktorým bytostiam pripisujeme dušu. Názory na to sú rôzne. Od ‘Žiadna duša neexistuje, nikto ju nikdy nevidel!’ cez ‘Dušu má predsa IBA človek, ktorý je jediný taký tvor v celom Vesmíre.’ až po ‘Dušu má každá živá bytosť, pričom primerane rozvinutú tej ktorej bytosti’. Tento tretí pohľad na svet mi je najbližší.
    To potom ale znamená, že aj rastlina má dušu – rozvinutú tak, aby dokázala ovládať fyzické telo rastliny.
    A teda ak takúto rastlinu – živú – chceme zjesť, tak ju tým vlastne zabijeme, čím prerušíme jej duši karmický vývoj.
    Tu hneď podotknem, že som ‘normálny’ človek a jem aj rastlinnú aj živočíšnu stravu bežne.
    Ide len o ten pohľad, kde ak by sme mali jesť len takú stravu, kedy kvôli nej nikoho a nič nazabijeme, tak by to potom mali byť len plody rastlín (oriešky, ovocie), prípadne živočíšne produkty typu mlieko (vajcia sú otázne, keďže je to možný budúci živý tvor).
    Napr. zelenina – napr. mrvka – by sa podľa takéhoto pohľadu mala konzumovať, až po fyzickej smrti mrkvy ako rastliny.
    Ale kto by sa dokázal takto uživiť v našich zemepisných šírkach? 🙂
    Čiže nepíšem to preto, aby som vyzýval k takému stravovaniu, len aby som doplnil ďalší pohľad na tému zdravé stravovanie.
    Nech sa nám v Novom roku darí a nech sme všetci zdraví a v pohode 🙂

    Liked by 1 person

    • mne sa vidi jogovy princip, ktory odporuca jest taku stravu, ktora co najmenej zatazuje telo. a tam vyhrava konzumacia rastlin, pretoze rastliny vznikli pomocou energie slnka a ich stavba je jednoduchsia ako stavba zvierat, ktore musia najprv spracovat rastliny. takze aj spatne nase telo potrebuje viacej energie na spracovanie a ziskanie energie zo zvierat ako z rastlin. pri kazdom procese premeny energie vznika odpad, t.j. cast vstupu, ktory system nevie vyuzit a musi sa ho zbavit. samozrejme je prirodzenejsie jest maso v zime, pretoze zeleninu/ovocie nemas odkial zobrat. naopak v lete je rozumne jest zeleninu/ovociu. existuju samozrejme sposoby ako jest takmer cokolvek kedykolvek – fermentacia, udenie, susenie atd.

      Liked by 1 person

    • Kuknite si všetci ak môžete film: Am Anfang wurde das Licht/ na počiatku bolo svetlo o ľuďoch, ktorí prešli na pranicku stravu(nejedia tuhú stravu, ale prijímajú ju zo vsadeokolia) ps: my mame Slováka, ktorý tuším už zo 7 rokov neje… Peter Starec

      Páči sa mi

  2. Čo jesť a čo nejesť? K tejto otázke sa každý skôr či neskôr v živote dostane. V tom lepšom prípade je to z dôvodu osobnej zvedavosti alebo potreby patriť k nejakému “smeru”. V tom horšom prípade je to kvôli zdravotným problémom alebo chorobe, čo je bohužiaľ dnes častejší dôvod.

    Základnou rovinou, ktorú si treba ujasniť je, aký druh “žravca” vlastne homo sapiens je z pohľadu stavby fyzického tela. A to ako z pohľadu zloženia a zložitosti tráviaceho traktu (od zubov až po hrubé črevo), tak z pohľadu kyslosti či zásaditosti prostredí v jeho častiach (R.S.Morse – Zázračná detoxikácia).
    Ďalej tu sú historicky reálne stravovacie návyky, ktoré boli ovplyvnené zemepisnou polohou (čo mám k dispozícii), spoločenským usporiadaním (čo si môžem dovoliť) a technologickou vyspelosťou (koľko a pre koľkých). Tu možno vnímať priamy vplyv GP, keďže proces globalizácie riadil a riadi aj dnes aj na 5.priorite. Vo výsledku je tu potom “odpoveď” na otázku čo jesť, predávaná v kuchyni z matky na dcéru, z generácie na generáciu.
    V neposlednom rade je tu aj duchovný rozmer tejto otázky, ktorý ale nemožno posudzovať z fyzickej roviny pohľadu na vec, čo je problémom dnešnej spoločnosti a zároveň jej aj na škodu.

    Ľudské fyzické telo je zázrak, ktorý znesie veľmi veľa. Dôsledky jeho dlhodobého nesprávneho používania sa najčastejšie začínajú prejavovať po 50tke, ale v dnešnej chemickej dobe aj skôr. Platí ale, že na zmenu nie je nikdy neskoro, pokiaľ už nie je naozaj neskoro.

    Moje všeobecné rady:
    – začať vylučovacou metódou – vylúčiť zo stravy to, čo mi fyzicky nerobí dobre (prejavy na koži, dlhé ťažké trávenie, kyselina, …)
    – nesnažiť sa nasilu napasovať do žiadneho stravovacieho smeru
    – jesť čo najviac lokálnych a sezónnych produktov
    – jesť do polosýta, ísť spať hladný
    – predlžovaním času medzi jedlami (aspoň 6h) dať telu čas na samočistenie
    – naučiť sa využívať pôst o vode

    Znaky zdravosti stravovania:
    – kazovosť zubov
    – pravidelnosť a “zdravosť” stolice
    – kvalita kože
    – dĺžka spánku na úplnú regeneráciu
    – množstvo mentálnej a duševnej energie počas dňa

    O všetkom vyššie uvedenom sa dá určite dlhosiahlejšie rozpísať do detailov. Ale tak ako pravda, ani správna strava sa nedá “vysvetliť”, tá sa dá len pochopiť cez osobnú skúsenosť.

    Liked by 1 person

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s